Katalogerna
Bli yngre - ät choklad!

Ur Expressen, 2003-07-29

Choklad är som balsam för själen! Du håller dig glad och pigg - och ung.
Tror du att choklad bromsar åldrandet?

Nu visar tyska forskare vid Institute for Age-Prevention Medicine att den mörka chokladen håller dig ung.
Ordföranden i Chokladakademin och överläkaren Claude Kollin är inte förvånad.
- Choklad innehåller nervstimulerande ämnen som får oss att känna eufori. Chokladen verkar som amfetamin.

Påverkar hjärtat
Enligt de tyska forskarna Adolf Andersen och Michael Kentze är det serotonin och dopamin i chokladen som ger en känsla av välbefinnande. Dessutom påverkar chokladen hjärtat.
- En mängd rapporter visar att chokladen skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar. Själv äter jag 30-40 gram mörk choklad om dagen och har väldigt bra värden, säger Claude Kollin.
Också kärlekslivet kan få sig en kick. Choklad innehåller fenyletylamin. Det är samma ämne som finns i kroppen när man är förälskad.

FAKTA/Choklad

• Choklad är en blandning av kakao, fett och socker.
• Indianer som mayafolket och aztekerna använde kakaobönor som betalningsmedel.
• På 1500-talet tog Christofer Columbus med sig kakaobönan till Europa.
• Den mörka chokladen innehåller 30 till 70 procent kakaomassa. Det finns även 100 procentiga chokladkakor som har mycket bitter smak.
• Vit choklad innehåller inte kakao, bara kakaosmör, socker, mjölkpulver, vanilj.

FRÅGAN

Tror du att choklad bromsar åldrandet?

Alexandra Zazzi, kock och tidigare Robinson-vinnare.
– Choklad tillskrivs ofta många goda egenskaper och allt som gör livet lättare tror jag påverkar åldern. Jag är själv chokladfantast och tar en bit efter kaffet.

Peter Harryson, programledare och skådespelare.
– Detta är sanningen! Tysk exakthet tror jag på. Givetvis älskar jag choklad i lagom mängd men då talar vi inte om bjäfs med mindre än 70 procent kakao. Jag kan rekommendera choklad i maträtter, själv har jag ätit hummer och choklad.

Karin Fransson krögare och radiokock.
– Ja visst. Det som gör dig glad förlänger livet. Efter lunchen tar jag en bit för att tänka bättre. Ren mörk choklad får mig att piggna till.

Carl Jan Granqvist. Gastronom och vinkännare.
– Jag är förtjust i choklad men forskningsrön av det här slaget ska man ta med en nypa salt. Bara du tror att något gör dig gott påverkar det positivt.

Steffo Törnqvist, tv-journalist och författare.
– Jag tror stenhårt på det här och håller själv föredrag om choklad och dess positiva effekter. Det är bra att forskare gör studier som får oss att hitta njutningarna i livet.